Odzvonilo “ciganskom moljcu” i “ciganskom mravu”

Foto: pixabay.com

Najveća organizacija stručnjaka za insekte na svijetu, Entomološko društvo Amerike, objavila je nedavno kako će promijeniti službene nazive dvaju insekata, ciganskog moljca i ciganskog mrava, jer su takvi nazivi neprimjereni i uvredljivi.

Riječi su bitne, važno je kako nazivamo stvari. A korištenje nekadašnjih naziva je zaista bilo jako štetno za romski narod, poručio je Chris Stelzig, izvršni direktor organizacije.

Entomološko društvo Amerike vodi bazu podataka s više od 2000 uobičajenih imena za insekte, zajedno s njihovim znanstvenim imenima. Imena u bazi stalno se ažuriraju i mijenjaju, ali obično iz znanstvenih razloga, paralelno s novim saznanjima o pojedinim vrstama. 2020. godine stigao je zahtjev za promjenom imena ciganskog moljca i ciganskog mrava, a upravni odbor društva donio je konačnu odluku o uklanjanju imena u lipnju ove godine. Društvo će sada razmatrati nova imena za moljca Lymantria dispar i mrava Aphaenogaster araneoides.

Kako je došlo do naziva

Kako izvještava NPR, pojam ciganski moljac koristi se barem od 1908. godine, ako ne i ranije. Radi se o insektu koji je jedan od najpoznatijih štetnika, uzrokuje značajna oštećenja listopadnih i crnogoričnih stabala i naveden je među sto najinvazivnijih stranih vrsta na svijetu. Prema podacima američkog Ministarstva poljoprivrede, u SAD je prvi put došao iz Europe 1869. godine. Moljcu je pripojen pridjev ciganski jer njegove larve mogu putovati zrakom kilometrima.

Kada je u pitanju pojam ciganski mrav, upravni odbor Entomološkog društva Amerike odobrio ga je relativno nedavno, 2006. godine. Radi se o mravima koji imaju više mravinjaka i mijenjaju mjesto u kojem se nalaze, ali ni u jednom ne ostaju trajno. Profesor biologije Terry McGlynn s Kalifornijskog sveučilišta Dominguez Hills, tvrdio je da je zaslužan za popularizaciju zajedničkog naziva ciganski mravi počevši od 2000. godine. Oni su putnici koji kreću s jednog mjesta na drugo, s određenim brojem mjesta na kojima će privremeno boraviti, ali nikada niti jedno neće zauzeti trajno, objasnio je i rekao da je naziv kasnije predložio Entomološkom društvu Amerike, a ono ga je prihvatilo.

Sve češća mijenjanja naziva

O nekim drugim recentnim preimenovanjima i brisanju ciganskog iz naziva već smo pisali na Phralipenu. Unilever, vlasnik njemačkog proizvođača hrane Knorr, jedan od svojih najpopularnijih proizvoda, Zigeuner sauce (u prijevodu –  ciganski umak), lani je preimenovao u umak od paprike u mađarskom stilu zbog, kako su istaknuli, navodno rasističkog prizvuka.

Početkom ove godine umak je opet dospio pod reflektore javnosti, jer se društvenim mrežama proširila epizoda njemačke TV emisije Posljednje utočište, u kojoj su različite javne ličnosti raspravljale o odluci o preimenovanju umaka i rasizmu općenito. U emisiji, koja je emitirana prošle godine, a reprizirana nedavno (pa je imala revival na društvenim mrežama), rasprava je završila konstatacijom kako nema potrebe za preimenovanjem umaka. Ljudi koji rasizam nikad nisu osjetili na vlastitoj koži tada su čitavu stvar banalizirali u stilu, što su se ovi uznemirili oko običnog imena, ne shvaćajući da imena i riječi istovremeno i simboliziraju i nastavljaju opresiju.

Iako su sve češća mijenjanja spornih naziva, i to jest vrijedno i bitno, važno je primijetiti i kako do takvih odluka uglavnom dolazi tek nakon intenzivnog zagovaranja izvana. Gotovo nikad se ne radi o kritičkom promišljanju i promjenama koje potiču same organizacije ili kompanije u čijem se okrilju nalaze i perpetuiraju problematični nazivi. Stvar zasad više ostaje u domeni saniranja (potencijalne) PR štete.

Nazivi su važni, ali tu priča ne staje

Već smo i ranije na Phralipenu kod ovakvih tema upozoravali kako aktivizam ima svoje jasne limite svaki kad polje borbe postanu nazivi, kompanije i brendovi – ukoliko ta borba ostane na razini naziva. Iako je takvo aktivističko fokusiranje sve učestalije, ono ne bi trebalo ostati samo na jednoj razini, na kojoj u suštini za organizacije i kompanije funkcionira kao aktivističko-marketinška vježba prilagodbe tržištu.

Svakako je dobro da među insektima više neće biti cigana, ali naravno da time ne nestaju brojni problemi s kojima se Romi i Romkinje suočavaju. U tom smislu, velikih razloga za slavlje nema, pogotovo ne za slavlje koje iz vida gubi bitke koje su dublje i dalje od ovih naziva.

Objavu ovog teksta podržala je Agencija za elektroničke medije

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime