Podatak o broju Roma polaznika srednjih škola nezadovoljavajući je u odnosu na broj onih koji polaze osnovnu školu što je prepoznala i Nacionalna strategija za uključivanje Roma. Kako se analizira u objavljenom istraživanju Uključivanje Roma u hrvatsko društvo: istraživanje baznih podataka manjak financijskih mogućnosti ključan je razlog zbog kojeg mladi Romi u dobi od 15 do 18 godina prekidaju školovanje, a njih čak 23,3 posto ne nastavlja školovanje jer za to nemaju novaca.
Unatoč takvom podatku, predstavnici romske nacionalne manjine su kroz provedeno istraživanje u najvećem broju izrazili zadovoljstvo većim brojem srednjoškolaca nego što je to bilo prije. Međutim, iako je svijest roditelja i romske zajednice o važnosti nastavka školovanja znatno porasla, srednjoškolaca je ipak relativno malo.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja je u lipnju ove godine donijelo odluku o kriterijima za isplatu jednokratne novčane pomoći redovitim učenicima pripadnicima romske nacionalne manjine koji su u 2020. godini završili program srednjoškolskog obrazovanja, a u cilju osiguravanja socijalne integracije i poticanje daljnjeg školovanja učenika pripadnika romske nacionalne manjine.
Temeljem iste odluke Ministarstvo je isplatilo sredstva za sve pristigle zahtjeve srednjoškolskih ustanova. Slijedom navedenoga, do 22. rujna 2020. godine isplaćena je jednokratna pomoć za 124 učenika koji su završili srednjoškolski program, u ukupnom iznosu od 238.500,00 kn.
Kako smo već pisali, zahtjev za isplatu jednokratne financijske pomoći podnosila je školska ustanova na inicijativu roditelja. Za uspješno završavanje osnovne škole, pa onda i veći broj upisanih učenika u srednje škole, zasigurno je zaslužan i promijenjen odnos roditelja prema obrazovanju. Osviještenost i veća angažiranost istih u edukativne procese vlastite djece uz podršku obrazovnog sustava dovode do vidljivog pozitivnog trenda u obrazovanju, od završavanja osnovne škole, upisa i završavanja srednje škole do neformalnih načina stjecanja znanja i vještina te fakultetskog obrazovanja. Ipak, zabrinjavajući negativan trend nemogućnosti zapošljavanja sa stečenim srednjoškolskim obrazovanjem demotivacijski utječe na mlade Romi koji pri završetku osnovnoškolskog obrazovanja odlučuju hoće li nastaviti školovanje. Zapošljavanje i uključivanje u gospodarski život i dalje su jedan od glavnih izazova.