Nacionalni muzej rumunjskog seljaka (MNȚRplusC) u Bukureštu domaćin je jedinstvene izložberumunjskoga vizualnog umjetnika Eugena Raportorua pod nazivom #jesuismahala, koja je otvorena 20. veljače ove godine. Raportoru, umjetnik s bogatom biografijom, ovom izložbom predstavlja značajan projekt koji, osim što redefinira koncept galerijskog prostora, istražuje i teme sjećanja, identiteta te zajedništva, istovremeno izazivajući tradicionalne galerijske norme. #jesuismahala publici dolazi nakon njegovih istaknutih izložbi Soba djetinjstva (2020.) te Otmica iz Seraja (2022.), koja je predstavljena kao popratni događaj Venecijanskog bijenala.
Izložba #jesuismahala nadmašuje klasične umjetničke okvire postava, stvarajući iskustvo koje angažira više osjetila – vizualne slike, glazbu, mirise – kako bi evocirala život u nekadašnjim mahalama. Središnji dio izložbe čini instalacija pod nazivom Posljednja večera, inspirirana rimskim banketima i radovima Daniela Spoerrija. Umjetnička instalacija ne donosi klasičnu naraciju, nego djeluje kroz sugestiju i simboliku, omogućujući posjetiteljima da sami oblikuju vlastito iskustvo.
Putem svoj umjetničkog djelovanja, Raportoru kroz kombinaciju likovnih tehnika rekonstruira vlastiti krajolik djetinjstva, no njegov rad nije tek sentimentalna retrospektiva, već postaje dinamična introspekcija u kulturološke promjene unutar same zajednice, odnosno mahale. Time autor poziva posjetitelje da promatrajući postav započnu vlastitu refleksiju o prošlim i sadašnjim transformacijama društvenog tkiva. Predstavljajući duboko osobni, ali istovremeno univerzalni umjetnički projekt koji istražuje pitanje identiteta, sjećanja i zajedništva, Raportoru, koji primarno djeluje kao slikar i vizualni umjetnik, kroz rekonstrukciju prošlosti poziva na promišljanje sadašnjosti i budućnosti, stvarajući jedinstven spoj koji je potrebno promatrati kao cjelinu. Nudeći posjetiteljima antropološko, povijesno i kulturno putovanje, postav savršeno dočarava svijet mahale, čiji je značaj, iako nestaje, neizbrisivo ukorijenjen u kulturnoj svijesti. Zahvaljujući upravo toj iznimnoj kulturološkoj i umjetničkoj vrijednosti pretočenoj u sveobuhvatno iskustvo za posjetitelje, #jesuismahala predstavlja jedan od najvažnijih događaja na rumunjskoj umjetničkoj sceni ove godine, istovremeno potvrđujući Raportorua kao jednog od najistaknutijih suvremenih umjetnika svoje zemlje, priznatog i prepoznatog diljem svijeta, koji izlaže u brojnim institucijama u Rumunjskoj i u inozemstvu.
Smještaj izložbe u Nacionalni muzej rumunjskog seljaka savršeno je usklađen s misijom muzeja koji istražuje rubne prostore između ruralnog i urbanog, tradicije i suvremenosti. Umjetnička kritičarka Dalina Bădescu naglašava kako Raportoruovo djelo rezonira s vizijom osnivača muzeja, Horije Bernee, koji je zagovarao prostore izvan konvencionalnih muzeoloških okvira. Također je važno istaknuti i simboliku datuma otvorenja izložbe, 20. veljače, kada se obilježava 169 godina ukidanja ropstva Roma u rumunjskim kneževinama, kada je 250 tisuća Roma dobilo status slobodnih osoba. Sjećanje na taj važan trenutak u povijesti Roma dodatno naglašava duboku društvenu i političku dimenziju izložbe. #jesuismahala stoga nije samo umjetnički projekt, nego i komentar na marginalizaciju, gubitak i ponovno uspostavljanje kulturnog naslijeđa, što ga čini relevantnim i u širem kontekstu pitanja identiteta i sjećanja.
Umjetnički projekt podupire nekoliko renomiranih institucija, uključujući Europski romski institut za umjetnost i kulturu, Romski obrazovni fond te Romsku zakladu za Europu.