Učenici Gimnazije Bjelovar sudjelovali u projektu “Živa knjižnica”

Foto: SRRH "KALI SARA"

Tijekom svibnja 2023. godine, učenici Gimnazije Bjelovar posjetili su Savez Roma u Republici Hrvatskoj “KALI SARA” i Središnju knjižnicu Roma u Republici Hrvatskoj u sklopu koje su sudjelovali u novopokrenutom projektu “Živa knjižnica“.

Studijsko putovanje učenika pod vodstvom profesorice društvene grupe predmeta Željke Holjević organizirano je u cilju poticaja učenika na daljnje promišljanje kulturne raznolikosti i bogatstva, teme kojom su se bavili u sklopu međužupanijskog projekta. Prvotno, projekt je bio inicijativa triju škola, Srednje škole “Ivan Švear” Ivanić Grad, Srednje škole Čazma i Gimnazije Bjelovar koje su time uspostavile međuškolsku suradnju i posvetile se temi kulturnog diverziteta i važnosti očuvanja nematerijalne baštine manjinskih, useljeničkih i useljeničkih skupina. Moje kolegice bile su zainteresirane za pitanje migrantskih i emigrantskih skupina, a ja sam sa svojim učenicima odlučila raditi na relevantnom nacionalnom pitanju, a to ono romske populacije u Hrvatskoj, istaknula je Holjević. Pod njezinim mentorstvom, sedam je učenika krenulo u istraživanje povijesti, običaja, kulture Roma u Hrvatskoj i svijetu, a svoj su rad predstavili u studenom 2022. godine. Iako je time označen kraj međužupanijskog projekta, na poticaj organizacije Toli koja pruža priliku za profesionalni razvoj nastavnicima koji poučavaju o holokaustu, genocidu i ljudskim pravima uopće, Holjevac je savjetovano da s projektom škola nastavi samostalno. Naš smo projekt nakon tog poticaja odlučili proširiti i nadograditi, a nazvali smo ga ‘Vječno na putu’. Ovdje smo obuhvatili još neke teme koje se tiču romskog naroda poput glazbe, a tako nam se pridružila i profesorica glazbene umjetnosti Vesna Krgović koja je bila mentorica učenici koja je se bavila romskim glazbenim izričajem. Učenici su rezultate projekta predstavili u školi povodom Svjetskog dana Roma, a tom je prilikom gošća događaja bila autorica dokumentarnog filma “Neprežaljeni” Marijana Kranjec, a koji prikazuje iskustva preživjelih romskih logoraša u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj. Uz Kranjec, u školi je gostovala i Slađana Đurđević koja sa svojim suprugom Goranom Đurđevićem vodi Udrugu Lovari – Romska kuća. Udruga se dugi niz godina bavi zaštitom kulturne baštine romske zajednice i prikuplja donacije za socijalno ugrožene pripadnike manjine, posebice mlade i žene. Zahvaljujući projektu, svi su se učenici škole posredstvom događaja imali priliku susresti i upoznati s romskom kulturom koja je još uvijek premalo zastupljena u školskom kurikulumu.

Kako bi nadogradili svoj znanje koje su stekli tijekom provedbe projekta i istraživanja koje su poduzeli, učenicima je omogućen posjet SRRH “KALI SARA”. Budući da smo od organizacije Toli dobili nešto sredstava, željeli smo posjetiti neku ustanovu, muzej ili organizaciju koja se bavi romskom nacionalnom manjinom. Vidjevši da SRRH “KALI SARA” u svom stalnom postavu ima nekoliko izložba, ali i da u sklopu tog posjeta možemo razgledati Središnju knjižnicu Roma, odlučili smo doći u Zagreb, rekla je Holjević.

Učenici su tijekom posjeta knjižnici sudjelovali u projektu “Živa knjižnica” u realizaciji stručne voditeljice Višnje Katalinić. Koncept “žive knjižnice” pokazao se djelotvornim alatom za suzbijanje predrasuda i stereotipa prema nemalom broju degradiranih i marginaliziranih skupina diljem Europe. Sjedeći nasuprot osoba koja/e su predmet stereotipizacije i slušajući njihovu životnu priču, sudionik/ca kroz autobiografski narativ ima priliku saznati više o osjećajima i iskustvima ljudi koji su im dotad bili strani. Koncept uključuje blisku interakciju, a svi sudionici postaju aktivni dionici priče. Osobe u ulozi živih knjiga imaju priliku ispričati svoju životnu povijest iz vlastite perspektive, dok slušaoci mogu postavljati pitanja i tražiti odgovore te tako i dekonstruirati brojna negativna uvjerenja koja su dotad držali točnima.

U ulozi živih knjiga tom su prilikom bili Adonis Borneo Salihi – strojarski računalni tehničar i inženjer programer, Anesa Šabani – prvostupnica studija stručne radne terapije i studentica sestrinstva  te Danijela Halilović – prvostupnica fizioterapije. Učenici su time nakon brojnih saznanja o romskoj zajednici koju su stekli prilikom istraživanja u sklopu projekta, dobili priliku osobnije upoznati troje pripadnika romske nacionalne manjine, mlade perspektivne ljude koji se baš kao i oni sami nedugo našli na prekretnici svoga života i birali svoju profesiju. Većinu je učenika zanimalo kako su se borili s diskriminacijom i koliko im je ono narušavalo kvalitetu života u djetinjstvu, ali i koliko negativni društveni stereotipi prema Romima i danas utječu na njihov profesionalni i osobni razvoj. Dinamičan i otvoren razgovor između učenika i naratora koji su predstavljali svoje živote, proniknuo je niz pitanja o romskoj zajednici koja su učenicima dotad bila nepoznata, a o kojima su sada saznali iz prve ruke. Učenici su po završetku programa u prostorijama Romskog edukacijsko-kulturnog centra razgledavali izložbu i upoznali se s novim postavom izložbe “Tragovima romske kulture – Zaslužni među nama”. Mnogi od njih tek su tada saznali za romsko podrijetlo nekih svjetski poznatih umjetnika i glazbenika, čime su proširili opus svog znanja o romskoj povijest, ali i sadašnjosti. I nakon završetka programa, svi sudionici nastavili su druženje u neformalnijem tonu i dobrom raspoloženju.

Program “Žive knjižnice” održavat će se tijekom cijele godine u prostoru SRRH “KALI SARA”, dok se za prijavu sudjelovanja organizatoru mogu javiti sve zainteresirane škole.

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime