Recenzija – Ciambra: Opstanak u romskoj zajednici južne Italije kroz kameru Jonasa Carpignanoa

Foto: pixabay.com

U sklopu Zagreb Film Festivala u kategoriji dugometražnih filmova publika je jučer imala priliku pogledati “Ciambru” Jonasa Carpignanoa. Film je nastavak redateljevog prvog filma Mediterraneo prikazanog 2015. godine na Danima LUX filma na ZFF-u. Pio, sada 14-godišnjak, igra sam sebe kao jednog od članova mnogobrojne Amato obitelji koja se smjestila u malenoj romskoj zajednici u Kalabriji. Iako tinejdžer, Pio pokušava odrasti preko noći pa pušeći i pijući alkohol pokušava dokazati svima oko sebe da nije dijete. On se bez većih poteškoća slobodno kreće među različitim etničkim skupinama u svojoj zajednici gdje se sprijateljuje s afričkim imigrantom Aviyom.

Obzirom na to da radnju filma pokreće bratski odnos Pia i Cosima, nakon što njihov otac i Cosimo bivaju uhićeni zbog krađe električne energije, Pio shvaća da je kuća puna žena i djece prepuštena njemu. On sam sebe promatra kao “hranitelja”  četiri generacije obitelji  pa se služi trikovima i lukavstvima kako bi pribavio novac.

Film posebno ukazuje na manjinsku tematiku u kojoj se pojedine etničke zajednice (iako govore i razumiju talijanski) drže odvojeno, gotovo razdvojene jezičnim i kulturološkim elementima. Pio lako razaznaje povremeni rasizam prema afričkim imigrantima slušajući priče za obiteljskim stolom. Ipak, između Afrikanca Aviye i Roma Pija nema nikakve barijere. Dapače, kroz film se Aviyina figura prikazuje kao moralna vertikala prema dječaku. Unatoč različitom etnosu Aviya i Pio nalaze sličniji jezik i grade srodniji odnos nego Pio i njegov rođeni brat. No etnos će u zajednicama koje žive same u sebi uvijek prevladati, pa je bitnije “vratiti dug” obitelji nego ne izdati prijatelja. Kod Pia nema dvojbi, on je odlučio odrasti i biti prihvaćen među Romima u svom naselju, u najmanju ruku biti sam svoj “odrastao čovjek”. Dokazivanjem koliko vrijedi, Pio zauvijek mjenja svoj pogled na svijet, ali je očito da je u toj romskoj zajednici najbitnije da dječake Piove dobi poštuju stariji od njega. On svoje rođake tinejdžere smatra djecom i nedoraslima njegovom društvu – onom društvu u kojem Romi u osiromašenoj Ciambri na jugu Italije zarađuju sitnim krađama, žene lome prste i zadužene su za kućanstvo, a zločin je jedini način za opstanak.

Redatelj Jonas Carpignano rođen je 1984. godine. Živi u SAD-u i Italiji. Njegov prvi dugometražni film Mediterranea debitirao je na Filmskom festivalu u Cannesu prije nego što je nagrađen za najbolji redateljski debi 2015. godine od strane Nacionalnog odbora za reviziju. Carpignanova Ciambra imala je svjetsku premijeru u Cannesu 2017. godine, gdje je osvojila nagradu u kategoriji europske kinematografije za najbolji europski film. Izvršni producent filma je Martin Scorsese, a u programu 15 dana autora u Cannesu osvojio je nagradu Europa Cinemas Label.

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime