Rodna ravnopravnost na platnu

Foto: SRRH "KALI SARA"

U zagrebačkoj knjižnici Jelkovec već su se drugu subotu u nizu održale radionice za mlade Romkinje iz Zagreba u ciklusu edukacija “Za moje zdravo odrastanje”. Ova aktivnost nastavak je projekta “Obrazovane Romkinje, osnažena romska zajednica” kojeg je Savez Roma u Republici Hrvatskoj “KALI SARA” provodio u više hrvatskih županija, a sada ga u partnerstvu sa Zajednicom Roma Hrvatske – Romskim snom i uz financijsku podršku Grada Zagreba provodi za mlade Romkinje u našem glavnom gradu.

Radionice će se ukupno održati četiri puta, sve pod vodstvom sociologinje Suzane Kunac iz SRRH “KALI SARA” i Talite Jašarevski, aktivistice i umjetnice iz udruge Romski san.

Na prvoj radionici održanoj 5. travnja sudionice su se bavile temama rodne ravnopravnosti, rodnih uloga i rodnih normi,  a na drugoj, 12. travnja, razgovarale su o rodnoj ravnopravnosti u kontekstu zakonodavnog okvira, u rasponu od međunarodnih konvencija (poput UN-ove Konvencije o uklanjaju svih oblika diskriminacije žena, Konvenciji Vijeća Europe o sprečavanju i borbi protiv nasilja nad ženama i nasilja u obitelji) preko nacionalnih politika poput Nacionalnog plana za ravnopravnost spolova za razdoblje do 2027. ili Nacionalnog plana za uključivanje Roma za razdoblje od 2021. do 2027. do, naposljetku, zakona kao što su Zakon o ravnopravnosti spolova, Zakon o zaštiti od nasilja u obitelji, Obiteljski zakon, Zakon o socijalnoj skrbi te Kazneni zakon. U drugom dijelu ove radionice više su pažnje posvetile intimnijim temama kao što je razlika između zdravih i toksičnih partnerskih odnosa.

Sve radionice osmišljene su tako da, nakon uvodnog predavanja i rasprave, sudionice na kreativan način i uz stručno vodstvo Talite Jašarevski preko slikarstva na platno prenesu ono što su doživjele razgovarajući o rodnoj ravnopravnosti. Smatrali smo, rekla nam je Suzana Kunac, da je jako važno da uključimo Grad Zagreb u ove radionice, s obzirom da on u prvom ciklusu, za vrijeme trajanja projekta ‘Obrazovane Romkinje’, nije bio uključen i s obzirom da u Zagrebu ima mnogo djevojaka koje pohađaju srednju školu. Ono što je inovativno za ovaj ciklus radionica jest rad Talite Jašarevski. Zamislili smo da ona održi kratka uvodna predavanja o likovnosti i o načinu na koji se preko različitih likovnih tehnika i boja može izraziti unutrašnji svijet emocija. Poanta je da se mladim Romkinjama ukaže na to da umjetnost može biti odličan alat tijekom adolescencije, kada imaju osjećaj da ih nitko ne razumije, da imaju mnogo pitanja, da ih preplavljuju različite, ponekad i sukobljene, emocije, dakle, da to sve može biti razriješeno na kreativan i smirujuć način.  Na prvoj radionici, nastavila je, slikali smo rodnu neravnopravnost, pa je tu bilo i ljutnje i bijesa i onoga što je važno za tinejdžerice – pitanja kako se riješiti sukobljenih emocija ili kako nenasilno ući u proces komunikacije. Na drugoj radionici ponovno se pokazalo koliko je komunikacija važna, naročito kad smo razgovarali o zdravim i toksičnim vezama. Za zdravu je vezu iznimno važno da se iskreno komunicira, da se izrazi vlastite želje, potrebe i osjećaje. Vjerujem da su radionice dosad bile jako korisne, što pokazuju reakcije samih sudionica.  Na koncu, zaključila je Kunac, ideja je da nakon sva četiri ciklusa najbolje radove izložimo u galeriji Romskog edukacijsko-kulturnog centra.

Cilj je likovnih radionica, kazala je Talita Jašarevski, da sve ono što su sudionice usvojile ili osjećale tijekom prvog dijela – onog kojeg vodi Suzana i koji je jako bitan, a tiče se samoosnaživanja, rodne ravnopravnosti i sl. – naslikaju na platnu. Zamišljeno je da im slikanje bude neka vrsta terapije, jer slikanje samo po sebi jest određena terapija.  Ja ih kao voditeljica likovne radionice pustim da slikaju kako žele – figurativno ili apstraktno. Jedino su, naravno, ograničene priborom i temom. Prije početka radionica nisam imala posebna očekivanja, jer mi je fokus bio na tome da im pružim mogućnost o kojoj možda uopće nisu razmišljale – da emocije mogu izbaciti preko umjetnosti. Važno mi je da promišljaju o svom stanju i svojim emocijama i da to na radionicama, a možda i kasnije u životu, stave na platno ili papir.

 

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime