Od 2018. godine Alen Umer radi kao učitelj predmeta Jezik i kultura Roma u OŠ “26. srpnja” u Skoplju. Osim kroz prenošenje znanja o romskom jeziku i kulturi, svojim radom nastoji doprinijeti razvoju razumijevanja i poštivanja različitosti među djecom. Trudi se stvoriti inkluzivno okruženje u kojem se svaki učenik osjeća prihvaćeno i podržano, a da bi to ostvario poduzima različite aktivnosti i realizira mnoge kreativne ideje.
Što za vas znači biti učitelj i koji je cilj vašeg profesionalnog rada?
Oduvijek sam želio svoje raznolike aktivnosti usmjeriti na podršku romskoj zajednici u Skoplju. Radno mjesto učitelja omogućava mi direktnu interakciju s mladima i pruža priliku da doprinesem jačanju romske kulture i identiteta kroz obrazovanje. Moj je cilj osnažiti romsku mladost da se ponosno identificira sa svojim nasljeđem i da razvije samopouzdanje u svoje vještine i sposobnosti. Nadam se da ćemo na taj način zajedno graditi bolje razumijevanje i suživot među svim zajednicama u našoj školi, i šire.
Uključujete se u različite inicijative za mlade. Na što se one fokusiraju?
Moje angažiranje je duboko ukorijenjeno u poticanju mladih na aktivno sudjelovanje u političkom i društvenom životu zajednice. To nije samo moj posao, već moja strast i misija. Kroz svoje mentorske uloge nije mi cilj samo prenijeti znanje, već potaknuti mlade da postanu agenti promjena. Želim da shvate svoju moć u oblikovanju budućnosti i da se osjećaju osnaženo da se bore za svoje ideale i interese. Pomažem im razviti vještine političke komunikacije, upoznati ih s njihovim pravima i potaknuti ih da se aktivno bore za promjene koje žele vidjeti u svojoj zajednici.
Kao predsjednik Lokalnog vijeća mladih Općine Šuto Orizari, fokusirao sam se na stvaranje prostora gdje se mladi osjećaju inspirirano da se angažiraju i izraze svoje ideje. U tom smislu, organiziramo događaje koji potiču dijalog, radionice koje razvijaju vještine i projekte koji rješavaju konkretne probleme u zajednici. Želimo da mladi shvate da su ne samo budućnost, već i sadašnjost našeg društva te da imaju moć da utječu na svijet oko sebe.
U svemu tome, moj cilj je potaknuti mlade da sanjaju velike snove i da vjeruju u svoju sposobnost da ih ostvare. Svatko od njih nosi u sebi nevjerojatan potencijal za pozitivne promjene, a moj posao je osigurati da taj potencijal bude prepoznat, njegovan i iskorišten na najbolji mogući način.
Kakve su prakse neupisivanja djece u osnovnu školu ili odustajanja tijekom školovanja u Općini Šuto Orizari?
Pitanje o praksama neupisivanja djece u osnovnu školu ili odustajanja tijekom školovanja u Općini Šuto Orizari je važno i osjetljivo pitanje. Nažalost, iako se bilježi napredak, i dalje postoje izazovi s kojima se suočavamo. Svjesni smo da su neki faktori, poput ekonomske nejednakosti, nedostatka resursa i sociokulturnih prepreka, povezani s neupisivanjem djece u školu ili s odustajanjem tijekom školovanja. Naš cilj je raditi na uklanjanju tih prepreka i osigurati svakom djetetu pristup kvalitetnom obrazovanju.
Kroz različite inicijative i projekte, kao što su edukativni programi, savjetovanja s roditeljima, pružanje dodatne podrške učenicima s poteškoćama u učenju te promocija važnosti obrazovanja u zajednici, nastojimo smanjiti broj slučajeva neupisivanja ili odustajanja.
Ključno je kontinuirano raditi na podizanju svijesti o važnosti obrazovanja i stvaranju poticajnog okruženja u kojem će svako dijete imati priliku ostvariti svoje potencijale. Nastavljamo surađivati s lokalnim i međunarodnim partnerima kako bismo pronašli održiva rješenja i osigurali da svi učenici u Općini Šuto Orizari imaju priliku ostvariti svoje obrazovne ciljeve.
Koje vrijednosti potičete u svojim učenicima i u što ih usmjeravate za nastavak obrazovanja, ali i za život?
Jedna od ključnih vrijednosti koju potičem u svojim učenicima je vjera u vlastite mogućnosti i sposobnosti. Nastojim ih inspirirati da sanjaju visoke ciljeve i da vjeruju u sebe, bez obzira na izazove s kojima se suočavaju, kao i da budu spremni naporno raditi kako bi ciljeve ostvarili. Osim toga, važno je njegovati vrijednost učenja i razvoja, a to činim na način da ih potičem da budu znatiželjni, istraživački nastrojeni, otvoreni za nova iskustva i spremni na kontinuirani rast i napredak. Naglašavam im važnost empatije, poštovanja i razumijevanja prema drugima jer su to ključne vrijednosti za izgradnju harmoničnih odnosa u društvu i za stvaranje inkluzivne zajednice u kojoj se svatko osjeća prihvaćeno i uvaženo. U daljnjem obrazovanju, kao i u životu, općenito, koristit će im kritičko razmišljanje i samostalnost u rješavanju problema.
Uz sve to, potičem ih da razvijaju i one vrijednosti koje krase pojedince koji su vođe u nekoj zajednici, te da budu odgovorni građani. Njihova uloga u društvu je važna, i vjerujem da im obrazovanje pruža alate i znanja koja su im potrebna da postanu aktivni sudionici pozitivnih promjena u svijetu.