Likovnim izražavanjem do sretnijeg djetinjstva

Foto: Centar za kulturu i informiranje Dragutin Novak Ludbreg

Da je škola živi organizam ponajbolje zna učiteljica u Osnovnoj školi Kuršanec Ida Domišljanović koja je zajedno sa svojim učenicima organizirala izložbu pod nazivom „Život Roma Bajaša“. U toj školi u Čakovcu koju pohađa preko 80 posto djece romske nacionalnosti likovna grupa više je od same nastave likovne kulture.  Izložba na kojoj su učenici predstavili svoje radove nastale u sklopu likovne nastave, a kojoj je cilj promoviranje kulturnih aktivnosti u svrhu isticanja njihovog značaja i uloge, postala je tako dijelom programa “Ludbreg petkom”, a postavljena je upravo u dvorcu Batthyany u Ludbregu. Profesorica Ljiljana Cvetko otvorila je izložbu 8. travnja na Svjetski dan Roma, a učenici  iz zbora predvođeni učiteljicom Marijom Šobak Potočnjak uljepšali su otvorenje uz izvođenje numera Gjelem, gjelem i Erderlezi.

Veoma sam zadovoljna odazivom i ponosna sam na svoje učenike. Izrazito sam sretna što sam dio tako lijepih trenutaka u njihovom djetinjstvu i školovanju koja će oni pamtiti, podijelila je s nama Ida Domišljanović.

Ponosan je i Patrik Balog, učenik 6. a razreda, koji je osobito bio sretan kada su ga ljudi ispitivali o njegovim radovima i što znače oslikani motivi. Zahvalan je učiteljici na pruženoj prilici jednako kao i Magdalena Panić, učenica 7.b razreda, koja je izjavila: Na izložbi mi je bilo jako lijepo. Ponosna sam na svoje fotografije koje sam izložila i nadam se da će izložba biti postavljena na više mjesta kako bi naše radove moglo vidjeti što više ljudi.

Maja Katalenić iz 8.b razreda oduševljena je posjetom njezinih prijateljica iz razreda, ali i onih posjetitelja koji su fotografirali njezine radove jer pohvala nije nedostajalo. Jako mi je drago što je došao moj tata i vidio moje izložene radove. Ponosim se svojom učiteljicom. Uz njih radove su još izložili Dario Kalanjoš iz 6.a, Jagoda Oršuš iz 7.a, Tina Horvat iz 8. a i Ines Oršuš iz 8.b razreda.

Kako nam nadalje u razgovoru odgovara učiteljica Domišljanović djeca u svojim radovima prikazuju svoje romsko naselje, čime se bave njihovi roditelji ili što vole raditi. Također, rado oslikavaju glazbene motive koji su sastavni dio njihova života te kako su Romkinje lijepe žene koje vole nakit i šarenilo. Nije rijetko ni ukazivanje na problem prevelikog broja pasa u naselju o kojima mnogi ne brinu pa su zapušteni. Učenici izlažu fotografije, slike i skulpture u tehnici akrila, kombinirane tehnike, kolaža i tempera.

Integracija, samopouzdanje i podrška

Umjetnost je jedan od najrazvijenijih oblika ljudskog izražavanja i sporazumijevanja, a služi se jezikom slike koji je svima razumljiv. Umjetnost omogućava prenošenje kompleksnih ideja na prihvatljiv način, opažanje može biti interpretirano pomoću slika, možda čak i izraženije nego pomoću riječi. Na ovim radovima učenika možemo vidjeti kolika je zapravo moć slike u komunikaciji, odgovora učiteljica Domišljanović, koja je ljubav prema umjetnosti Fride Kahlo, koju su pratile tragedije cijelog života, ali koja je zadržala optimističan i uporan duh, prenijela i na svoje učenike. Uz to, djeca vole radove Van Gogha i Jean-Michela Basquita.

Umjetnošću možemo prenijeti poruku o načinu života i vizualizirati doživljeno iskustvo, što dokazuju izloženi radovi. Različitim kombiniranim tehnikama, kontrastima površina i boja, punog i praznog te crnog i bijelog, djeca pričaju svoju životnu priču. Skulpture, fotografije, slike samo su medij prijenosa doživljenog publici. Na prvi pogled dopadljivi likovni radovi ispod površine su sve samo ne lagane i jednostavne životne priče učenika koji nemaju potporu roditelja u otkrivanju i ostvarivanju svojih talenata i ciljeva, navodi profesorica Ljiljana Cvetko u predgovoru, te nastavlja: Sam talent i upornost nisu dovoljni za uspjeh, stoga i ovi radovi nastaju pod mentorstvom učiteljice, prijateljice, uzora. Iako se djeca i mladi svakodnevno u svojoj okolini susreću s pogrešnim uzorima, ova su djeca dokaz da se pravim uzorima može puno postići.

Iako je ovo priča o djeci i njihovim umjetničkim ostvarenjima, ovo je u isto vrijeme i priča o učiteljici, Idi Domišljanović, koja, kako navodi profesorica Cvetko, svoj život posvećuje djeci i umjetnosti. Ona u njima ne vidi nacionalnost, Hrvata ili Roma, već dijete koje traži njezino društvo, savjet i vodstvo u području koje je mnogima bijeg od grube stvarnosti. Ona ne bira samo najbolje i najuspješnije učenike, već okuplja one s margine koji vape za pohvalom, pažnjom i pruženom im šansom.

Važnost podrške postaje još vidljivija onda kada učiteljica sazna da neko dijete upiše srednju školu, ali ju nikad ne završi, ali i zbog same činjenice da rijetko koji učenik upisuje umjetnički smjer. Ipak, navodi kako ima jedan učenik kojem je bila razrednica, a koji joj i dan danas javlja svoje lijepe trenutke iz života, poput završetka srednjoškolskog obrazovanja, polaganja vozačkog ispita, zaposlenja ili rođenja djeteta.

Sretna sam što ima potrebu podijeliti ih sa mnom. Također dođe i u školu pozdraviti me.

Rad likovne grupe OŠ Kuršanec odavno je prepoznat kako na državnoj tako i na međunarodnoj razini.  Učenicima je važno sudjelovanje na likovnim natječajima, u inicijativama i aktivnostima u likovnom stvaralaštvu za što su mnogo puta bili nagrađivani. Prigodom otvaranja Centra igre u Romskom obiteljskom centru u Kuršancu učenici su oslikali prostor Centra koji se otvorio u okviru programa “Faza III: Testiranje Jamstva za svako dijete” financiranog sredstvima Europske Unije u suradnji s Pučkim otvorenim učilištem “Korak po korak” kao implementacijskog partnera uredu UNICEF-a Hrvatska.

Također su izradili monumentalnu skulpturu u sklopu inicijative Umjetnost u zajednici koju su postavili u centar grada Čakovca na Franjevačkom trgu s ciljem osvještavanja uloge umjetnosti i njenog uključenja u širu društvenu zajednicu. Trenutno su uključeni u međunarodni eTwinning projekt Land art gdje su prezentirali svoje radove preko video poziva i pratili radove učenika drugih škola. Nakon postavljanja ove izložbe učenicima slijedi odmor tijekom nadolazećih praznika, a onda nastavljaju dalje, u integraciju i druženje koje nudi likovna umjetnost.

Objavu ovog teksta podržala je Agencija za elektroničke medije

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime