Romska izložba na 59. Venecijanskom bijenalu

Foto: pixabay.com

Eugen Raportoru, slikar i vizualni umjetnik, sudjelovat će zajedno sa kustosicom Ilinom Schileru na 59. Venecijanskom bijenalu. Po četvrti put u povijesti romska vizualna umjetnost inhibira se u prostore ove međunarodne umjetničke izložbe.

Njegov projekt Otmica iz Seraglia Raportorua, pruža radikalno čitanje prošlosti i pomno ispitivanje tekuće mistifikacije, egzotičnosti, feminizacije, seksualizacije i kriminalizacije romskog tijela u dominantnim zapadnim društvima. Na isti način Romkinje – Performativnost i politika iscjeljivanja i slušanja predstavlja niz intervencija, akcija, performansa i događanja koji okupljaju i promišljaju poštivanje različitosti u romskim kulturama, uz pozivanje publike na njezino aktivno sudjelovanje.

Eugen Raportoru, rođen u Bukureštu 1961. godine, vizualni je umjetnik sa specijalizacijom u slikarstvu. Jedini je rumunjski umjetnik romskog podrijetla koji je izlagao svoja djela na važnim mjestima za umjetnost poput londonske Kraljevske akademije umjetnosti, u Vatikanu pod okriljem UNESCO-a i u Etničkom muzeju u Oslu. Kustosica Ilina Schileru, koja je diplomirala na Sveučilištu umjetnosti u Bukureštu, osnivačica je EBinalea, međunarodnog događaja suvremene umjetnosti od tri izdanja u okviru Međunarodnog glazbenog festivala Georgea Enescua, koji je je okupio više od sto pedeset umjetnika iz Rumunjske, Njemačke, Švicarske, Švedske i SAD-a. Aktivna je u radu s nevladinim udrugama na integraciji djece imigranata i izbjeglica kroz umjetničke programe koje razvija u suradnji s muzejima (Muzej novije umjetnosti, MNAR itd.)

Teme koje uključuju orijentalni zidni tepih i kućni kič odabrane su kao emocionalno utočište za vizualnog umjetnika Eugena Raportorua. Njegov izbor označava pretpostavku, stav i gotovo političku deklaraciju. To je pretpostavka ikonografije koja je jednako djelovala u povezanosti s romskom kulturom, jer je tepih živahan predmet par excellence, ekstaza osjetila kroz nagli kromatizam i multidekorativnost, koja se formalno nalazi u romskoj ikonografiji počevši od uzoraka odjeće pa sve do živahne glazbe, navela je kustosica Schileru.

Dosada su održane tri izložbe romske kulture na Venecijanskom bijenalu, a prva, održana 2007. godine po nazivom Izgubljeni raj kustosirala je Timea Junghaus. Uključivši djela šestnaest umjetnika i umjetnica iz osam zemalja predstavila je djela koja je vidjelo više od dvjesto tisuća posjetitelja. Četiri godine nakon, na 54. Venecijanskom bijenalu, Maria Hlavajova predstavlja izložbu Call the Witness, zasnovane na izvornoj ideji Suzane Milevske. Posljednja romska izložba, ona na 58. Venecijanskom bijenalu održana 2019. godine, pod nazivom FUTUROMA vođena je pod palicom Daniela Bakera. U nju je bilo uključeno četrnaest umjetnika i umjetnica među kojima je bila i bosanskohercegovačka umjetnica Selma Selman.

ERIAC tako ističe svoj cilj trajnog uključivanja Roma u strukturu Biennala, ali i zmještaja Romskog paviljona. ERIAC proširuje pedagogiju da postoji potreba, ne samo za još jednom izložbom Roma 2022. (što je već ogromna prilika), već i za Romskim paviljonom, koji je prostor za lobiranje i umrežavanje, s ciljem trajnog prisustva Roma unutar struktura Bijenala, ističu iz ERIAC-a.

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime