U Zagrebu se ove godine, u periodu od 7. do 13. travnja, po 13. put održao Festival tolerancije. Koncipiran kao nastavak revije židovskih filmova u svrhu prisjećanja tragičnih žrtava i razaranja holokausta te pod predsjedničkom ulogom renomiranog dvostrukog oskarovca Branka Lustiga, JFF je kroz više od desetljeća djelovanja stekao status poznatog i iščekivanog događaja u Zagrebu.
Ove je godine na Festivalu posebno naglašena važnost inkluzije te poštivanja i dobrodošlice različitosti, te se u skladu s tim kroz cijeli program reflektiraju te vrijednosti, a njihova važnost prikazuje se na zabavan i edukativan način.
Bogati program JFF-a obuhvatio je više od 70 pažljivo probranih filmova za razne publike, uključujući dokumentarne, igrane te filmove za djecu. Nadalje, program je ponudio raznolike edukacijske sadržaje poput diskusija pod naslovom Tolerance Talk, u sklopu kojih su se diskutirale relevantne društvene teme, povezujući ih s prikazanim filmovima koji se bave istom tematikom. Tako su ljudska prava raspravljana kroz prizmu filma Prosecuting Evil, aktivizam kroz 93Queen, rasizam u Europi kroz Angelo, izbjeglička kriza kroz Styx, a važnost suočavanja s traumom povezana je s filmom Utoya, nanovo koji tematizira posljedice terorističkog napada Andersa Breivika u Norveškoj. Tolerance Talk je u sva svoja četiri izdanja također okupio renomirane govornike poput Hrvoja Zovka, predsjednika Hrvatskog novinarskog društva, koji je između ostalih sudionika prisustvovao raspravi na temu “Novinarstvo: Istina iza istine”, dok se bivšeg predsjednika Republike Ivu Josipovića moglo poslušati na diskusiji nazvanoj “Fašizam naš svagdašnji”, a pravobraniteljicu za ravnopravnost spolova Višnju Ljubičić na panelu naziva “On je frajer, ona štraca”, baveći se tabu temom ženskog užitka.
Nadalje, festival je održao i Edukacijska jutra kojima su predavanja Vesne Domani Hardy, holokaust i usko povezane teme približene učenicima osnovnih i srednjih škola, kao i polaznicima Policijske akademije u Zagrebu, dok su stručnjakinje iz muzeja Majdanek u Poljskoj na edukacijskom jutru predstavile tu ustanovu, nastalu na temeljima njemačkog KL Lublin koncentracijskog logora.
Nadovezujući se još jednom na ovogodišnju temu, JFF je u svom 13. izdanju predstavio i dvije izložbe – “Oni/They” i “Kao da ih nema: oživljavanje sjećanja na poljske Židove”.
S ciljem suzbijanja predrasuda prema izbjeglicama, “Oni/They” izložba okupila je poznate hrvatske fotografe Anu Opalić, Mare Milin, Ivana Posaveca i Stanka Hercega koji su razvili portrete četvero izbjeglica iz Irana, Iraka i Sirije te ih izložili na četiri zagrebačka trga, u suradnji s Isusovačkom službom za izbjeglice i UNHCR-om Hrvatska. Portreti su bili izloženi od 1. do 15. travnja, te su potresne priče pojedinaca s portreta popraćene u brošurama izložbe.
Izložba “Kao da ih nema: oživljavanje sjećanja na poljske Židove” svečano je otvaranje imala 6. travnja i ostala otvorena do 17. travnja ispred Muzeja suvremene umjetnosti, a sastojala se od reprodukcije murala koji slikovito prikazuju prošlost poljskih Židova. U realizaciji ove izložbe sudjelovali su MSU, POLIN (Muzej povijesti poljskih Židova, Varšava) i institut Adam Mickiewicz (Varšava).
Osim kroz predavanja, filmove i izložbe, mlađi posjetitelji festivala imali su također priliku učiti o važnosti tolerancije i prihvaćanja izbjeglica na vrlo zanimljiv način – uz filmove virtualne realnosti, u sklopu programa Digitalna kino škola.
Također, ove je godine Festival uveo i novi sadržaj – Masterclass tolerancije, gdje su domaći filmski redatelji imali priliku pred publikom i kamerama objasniti proces nastanka svojih filmova i sve što on uključuje. Masterclass tolerancije koncipiran je s ciljem približavanja hrvatskih filmova svojoj publici kako bi se pristupilo problemu slabe dostupnosti ali i zapaženosti domaćih filmova. Ove su godine priliku za bliže predstavljanje svojih radova imali Bobo Jelčić koji se osvrnuo na svoj film Obrana i zaštita, te Nebojša Slijepčević koji je komentirao nastanak svoje Srbenke. Oba predavanja bila su dostupna i online preko službenih stranica festivala.
Međutim, ovogodišnji je JFF, osim svojim raznolikim sadržajem, plijenio pažnju i preseljenjem najvećeg dijela programa iz kina Europa u kino SC samo dva dana prije zakazanog svečanog otvorenja Festivala. Naime, voditelj kina Europa i direktor Zagreb film festivala, Boris T. Matić je, u petak, 5. travnja 2019, najavio kako će zatvoriti kino Europu zbog dopisa iz Grada Zagreba o isteku desetogodišnjeg ugovora o najmu kina, koji Grad Zagreb nema namjeru produljiti. Dok je budućnost kina Europa i njegove uprave možda još uvijek neizvjesna, Festival Tolerancije JFF je, unatoč nepredviđenim turbulencijama, s brzim snalaženjem i preseljenjem programa u kino SC uspio još jedno održavanje festivala uspješno privesti kraju.