Prvi put u više od stodvadesetgodišnjoj povijesti Međunarodne umjetničke izložbe La Biennale di Venezia, neki romski umjetnik predstavlja nacionalni paviljon. Projekt Re-enchanting the World, pripremljen posebno za Poljski paviljon na Biennale Arte 2022., pokušaj je pronalaženja mjesta romske zajednice u europskoj povijesti umjetnosti. Projekt, koji se sastoji od dvanaest tekstilnih instalacija velikog formata, aludira na poznatu seriju fresaka ‘Hall of the Months’ iz renesansne palače Schifanoia u Ferrari u Italiji, jedne od najtajanstvenijih građevina europske arhitekture.
Izložba koju su predložili kustosi Wojciech Szymański i Joanna Warsza pobjednik je natječaja koji je organizirala Zachęta — Nacionalna galerija umjetnosti, a koja će predstaviti radove Małgorzate Mirge-Tas, jedne od najpoznatijih imena u poljskom umjetničkom svijetu. Ova poljsko-romska umjetnica i aktivistica predstavlja Poljsku na Biennale Arte 2022., osporava stereotipe, predstavlja pronicljivu, bez predrasuda sliku romske zajednice i skreće pozornost na ulogu koju su žene imale u romskoj povijesti. Njezini radovi nastaju od komada tkanine tako što se, kako kaže, ubacuje materijal u sliku. U njezinim kolažima velikog formata često se koriste dijelovi garderobe portretiranih subjekata: fragmenti suknji, šalova ili košulja, koji postaju doslovni nositelji povijesti.
ERIAC je ponosan na partnerstvo s izložbenim projektom poljskog paviljona za Biennale Arte 2022., poljsko-romske umjetnice i aktivistice Małgorzate Mirga-Tas. Projekt ‘Re-enchanting the World’ na 59. međunarodnoj umjetničkoj izložbi pokušaj je proširenja poljske i europske ikonosfere i povijesti umjetnosti prikazima romske kulture. Držeći se naslova ovogodišnjeg izdanja Biennale Arte (The Milk of Dreams), umjetnica će stvoriti čaroban svijet, neprestano podvrgnut ponovnom očaravanju, predlažući svojevrsni privremeni i pustolovni azil koji će gledateljima pružiti nadu i predah, navode iz ERIAC-a.
Podsjećamo da smo izvještavali s Autostrada bijenala s Kosova na kojem je Mirga-Tas koja je zajedno sa Edisom Galushijem i romskom zajednicom pripremila rad postavljen na zgradu Anadolu sveučilišta u Prizrenu. Rad je serijom portreta prikazao Romkinje Shpresu Agushi, zagovornicu ženskih prava s Kosova, Nicoletu Bitu, aktivisticu iz Rumunjske, Zinet Galushi, domaćicu i majku Edisa Galushija s Kosova, Delaine Le Bas, umjetnicu iz Engleske te Esmu Redžepovu, pjevačicu i humanitarku iz Makedonije. Na šestom portretu našla se anonimna Romkinja koja ujedno predstavlja sve Romkinje u društvu.