U Prištini održana prva regionalna edukacija projekta “Osnaživanje mladih kroz povijest”

Foto: Phralipen

Od 13. do 15. lipnja 2025. u Prištini je održana prva regionalna edukacija u sklopu međunarodnog projekta “Youth Empowerment through History – Osnaživanje mladih kroz povijest”, u kojem sudjeluju organizacije iz Bosne i Hercegovine, Srbije, Kosova i Hrvatske, uključujući i Savez Roma u Republici Hrvatskoj “KALI SARA”.

Edukacija je okupila edukatore, stručnjake i znanstvenike s ciljem razvoja inovativnih obrazovnih metoda za rad s mladima u području suočavanja s prošlošću, povijesnog obrazovanja i promicanja građanskog angažmana. Središnji dio programa bila je radionica češke organizacije “People in Need”, koja je predstavila metodologiju “One World in Schools” (OWIS) – obrazovni alat temeljen na korištenju dokumentarnih filmova, grupnim diskusijama i interaktivnim zadacima. Metodologija se već uspješno primjenjuje u više od 14 zemalja svijeta.

Ana Plenča, predstavnica SRRH “KALI SARA”, predstavila je Escape Rom – prvu edukativnu escape room igru u Hrvatskoj, ujedno i jedinu na svijetu tematski posvećenu romskoj povijesti i kulturi. Igra se sastoji od pet tematskih prostorija u kojima se učenici, kroz logičke zadatke, timski rad i istraživanje, upoznaju s romskom zastavom i himnom, jezikom, kulturom, povijesti, genocidom nad Romima te poznatim Romima koji su obilježili svjetsku povijest. Cilj je igre potaknuti aktivno učenje, toleranciju i razumijevanje.

Povjesničar Danijel Vojak održao je predavanje o povijesti Roma u Hrvatskoj, s posebnim naglaskom na Samudaripen – genocid nad Romima u Drugom svjetskom ratu.

Sudionici edukacije istaknuli su vrijednost programa i njegovu važnost za obrazovni sustav regije. Betim Zllanoga, sudionik s Kosova, izjavio je da obrazovanje, kako formalno tako i neformalno, ključno je od najranije dobi. OWIS metodologija može značajno pridonijeti razvoju kritičkog mišljenja i bihevioralnih promjena kod mladih, posebice u temama poput suočavanja s prošlošću. Naučiti djecu kako da prepoznaju točne informacije postaje sve važnije. Minel Abaz iz Bosne i Hercegovine naglasio je organizacijsku kvalitetu treninga ističući da je ova edukacija bila odličan uvod u OWIS metodologiju. Otvorila su se mnoga pitanja koja će pomoći u daljnjem razvoju i poboljšanju programa.

Kristina Lukec iz Hrvatske, učiteljica povijesti s desetgodišnjim iskustvom, istaknula je važnost suvremenih metoda u obrazovanju, naglašavajući kako OWIS metodologija nudi suvremeni pedagoški pristup koji stavlja učenika u središte nastavnog procesa. Omogućuje interdisciplinarnost, istraživačko učenje, dijalog i kreativno izražavanje. Posebno me ohrabrila prisutnost dviju srednjoškolki romskog podrijetla – to ulijeva nadu da se položaj Romkinja može i mora mijenjati nabolje.

Emil Fažon, pedagog iz Hrvatske, zaključio je da je iskustvo bilo izrazito pozitivno. OWIS nudi sadržaje primjenjive u svakodnevnoj nastavi, a edukacija je otvorila i važna pitanja o prilagodbi metodologije obrazovnim sustavima pojedinih država.

Projekt Osnaživanje mladih kroz povijest nastavlja s provođenjem edukacija i aktivnosti u regiji, s ciljem osnaživanja mladih za kritičko promišljanje, poštivanje različitosti i razumijevanje kompleksne prošlosti jugoistočne Europe.

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime