Berlin treću godinu zaredom otvorio vrata festivalu romskog filma AKE DIKHEA?

Foto: Facebook (Ake Dikhea? Festival of Romani film)

Berlin je vruća točka tališta globalnih zajednica s bogatim kulturama i nasljeđima.  Svoje mjesto među njima pronašla je i romska zajednica koja je svoju dugu povijest, ali i današnjicu odlučila prikazati  kroz umjetnost filma.

Upravo u tu svrhu 2017. osnovan je filmski festival AKE DIKHEA? koji predstavlja čitav svijet iz perspektive Roma i razbija stoljetne predrasude o njima. Za ovaj projekt zaslužna je mala transkulturna organizacija, RomaTrial, čiji je cilj bio boriti se umjetničkim sredstvima protiv rasizma, ali ujedno i promovirati romske umjetnike i stvarati prostor za njih u javnosti.

Ovaj filmski festival održan je po treći put u Berlinu 5. – 9. prosinca 2019. Četiri festivalska dana omogućila su posjetiteljima da svijet vide očima Roma. Uz filmske projekcije, festival je nudio i javne rasprave s filmskim stvarateljima, panel rasprave sa stručnjacima, radionice, predstave za škole, koncerte i zabave.

Dugometražni film Genesis, autora Árpáda Bogdána, donosi priču o okrutnim rasističkim ubojstvima Roma u Mađarskoj 2009. godine, ali on također ima važnu transcendentalnu razinu koja se tiče dobra i zla. Film je apsolutno kinematografsko remek-djelo što dokazuju i mnoge nagrade koje je osvojio, Prošle godine proglašen je najboljim filmom na Cinema Jove – Valencia International Film Festivalu i Sofia International Film Festivalu.

Još jedna zanimljiva tema prikazana je u filmu Mi, queer Roma: Valencia koji daje vrlo nadahnjujući uvid u život pripadnika manjine unutar manjine. Predstavljajući stvarne glasove lokalnih LGBTQI zajednica, ovakva produkcija nudi alternativu komercijaliziranim i mainstream Pride događajima.

Ipak, nagrada za najbolji film pripala je Margini, filmu makedonskog redatelja Ljupcha Temelkovskog. Ovaj dokumentarni film obrađuje pozadinu migracije Roma iz jugoistočne Europe u zapadnu Europu te predstavlja povezanost između pojedinačne priče i globalnih struktura nepravde, iskorištavanja i rasizma zbog čega mnogi ljudi i napuštaju svoje domove.

Na reperotaru su se našli i drugi kvalitetni filmski prikazi poput španjolske Sare, britanskog Mousiea i mađarske Alla Zingare.

Panel rasprava Višegradski forum: priče o slobodi pokrenula je lavinu novih pitanja o starim temama. Poljska, Slovačka, Češka i Mađarska – imaju relativno velike romske zajednice, ali istodobno, kao i u ostatku svijeta, tamo se situacija pogoršava: sve je više rasističkih napada, kampanja usmjerenih protiv nevladinih organizacija i desničarskih populističkih političara. Kako pripovijedati priče o slobodi i autonomiji, kako njima doprijeti do javnosti i koji su mediji prikladni za to?

Oni malo znatiželjniji svoj doprinos mogli su dati u jednoj od radionica. Reflektiranje filmskih festivala  upravo je jedna od njih i održala ju je filmska znanstvenica Lea Wohl von Haselberg. Fokus radionice stavljen je na audiovizualnu vidljivost, stereotipe i politiku identiteta.

Na kraju bogatog romskog kinematografskog prikaza, red je došao i na autentične zvukove romske glazbe u modernoj izvedbi DJ UCE-a i DJ Sera.

AKE DIKHEA? je i ove godine uspješno publici približio raznolikost stvarnosti života Roma i na platna donio uratke svjetske filmske produkcije.

Stavovi izraženi u ovom tekstu su autoričini i ne odražavaju nužno uredničku politiku Phralipena.

Objavu ovog teksta podržala je Agencija za elektroničke medije

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime