Ako gledamo ukupnu europsku statistiku vezanu uz obrazovanje Romkinja vidjet ćemo da broj onih koje završavaju srednju školu, kao i broj studentica raste te da su one brojnije od svojih muških kolega romske nacionalnosti. I dalje je taj postotak u ukupnom broju populacije romske nacionalne manjine odnosu na postotak u ukupnom broju kod većinskih zajednica znatno niži, ali primjetan je pozitivan trend. U Hrvatskoj ipak postoje problemi i participacija Roma, a posebno Romkinja u obrazovanju znatno je manja u odnosu na europsku statistiku, a što je potkrijepljeno preliminarnim znanstvenim istraživanjem baznih podataka čiji su rezultati objavljeni u publikaciji Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina pod nazivom Uključivanje Roma u hrvatsko društvo – Žene, djeca, mladi autorica Ksenije Klasnić, Suzane Kunac i Petre Rodik.
Kao odgovor na ovakve pokazatelje osmišljen je fantastičan projekt utemeljen na rezultatima istraživanja, odličnim metodama i konceptu, Obrazovane Romkinje – Osnažene romske zajednice!, a čija je voditeljica magistrica sociologije Suzana Kunac, osoba s dugogodišnjim iskustvom rada u feminističkim organizacijama u borbi za ženska ljudska prava, rodnu ravnopravnost, prevenciju nasilja nad ženama i drugim važnim temama. Pored toga, Izuzetno značajno za ostvarenje rezultata i održivost projekta je to što je nositelj bila snažna romska organizacija Savez Roma u Republici Hrvatskoj “KALI SARA” koja surađuje sa saborskim zastupnikom Veljkom Kajtazijem.
Završna konferencija projekta održana u sklopu Svjetskog dana romskog jezika 2023., a nakon gotovo tri godine provođenja projektnih aktivnosti pokazala je upravo kvalitetu samog koncepta projekta u kojem je došlo do odlične i potrebne suradnje svih relevantnih dionika, romske zajednice i predstavnika, obrazovnih i nadležnih državnih institucija i medija, a na korist korisnica projekta – djevojčica, djevojaka i žena Romkinja. Istaknula bih također i sudjelovanje mladih Romkinja u realizaciji projektnih aktivnosti poput forum teatra, Talite Jašarevski, Lee Oršuš i Anese Šabani, i gospođe Marice Petrović, a koje su polaznicama bile najbolji primjer i uzor.
Sigurna sam da će djevojke koje su bile uključene u radionice nastaviti obrazovanje, da će neke od njih završiti i studij ili će danas-sutra imati svoj privatni biznis. Bitno je da su vidjele da postoji put ostvarivanja sebe i svojih želja i izvan braka, odnosno da žena pored majčinske uloge i uloge supruge ima i puno drugih mogućnosti baš poput djevojaka koje sam nabrojala ili poput Suzane Krčmar, predsjednice velike i vrlo aktivne romske organizacije SRRH “KALI SARA” koja je bila nositelj ovog projekta.