Dođi u REKC! – Znanje nam nitko ne može oduzeti

Foto: Phralipen

Boraveći u Savezu Roma u Republici Hrvatskoj “KALI SARA” tijekom prvih mjeseci ove 2023. godine, gotovo dvjesto učenika osnovnoškolske dobi, većinom romske, ali i ne-romske nacionalnosti, upoznalo se s romskim jezikom romani ćhibom i jezikom Roma Bajaša, romskom kulturom i tradicijom, velikanima i povijesti u sklopu edukativnog programa Dođi u REKC!. Kroz interaktivni program primjenjuju se različite metode i načini učenja i podučavanja prilagođeni dobi, stečenom znanju, komunikacijskim i jezičnim sposobnostima s naglaskom na igri i druženju. Djeci su uz galeriju i učionicu Romskog edukacijsko-kulturnog centra (REKC) dostupni i drugi prostori, poput Središnje knjižnice Roma, i medijskog centra u sklopu kojeg djeluje redakcija časopisa i portala Phralipen i studio Radija Kali Sara Hrvatska te razni sadržaji, poput onih vezanih uz stradanje Roma tijekom Drugog svjetskog rata.

Kako bi se sadržaj radionice adekvatno predstavio učenicima u kreiranje radionice bila je uključena i muzejska pedagoginja koja je uvažavajući standarde pedagoške struke, dala svoje prijedloge. Igre su tako osmišljene na način da zahtijevaju suradnju i kooperaciju učenika, a samim time stimulira se neposredni kontakt između romskih i ne-romskih učenika u cilju osnaživanja tolerancije i poticanja međusobne solidarnosti. Metoda neformalne i interaktivne edukacije na čijim je principima kreirana radionica, pokazala se dobrom nadopunom u savladavanju kurikuluma, posebno za one škole koje su od ove školske godine 2022/2023. krenule s Jezikom i kulturnom romske nacionalne manjine po modelu C, ali i dobrim načinom da se kod djece potakne svijest o važnosti međusobnog poznavanja, uvažavanja i razumijevanja kulturne i nacionalne različitosti.

Poseban interes za sudjelovanje svojih učenika u ovom programu iskazale su osnovne škole iz Međimurja, a prvi su u posjet SRRH “KALI SARA” došli učenici OŠ Kuršanec. Ovom su edukacijom naši učenici usvojili dodatna znanja o kulturnom i znanstvenom stvaralaštvu Roma, a kroz igre i pitalice naučili su činjenice o najvažnijim romskim blagdanima, simbolima i povijesnim datumima. U radionicama na bajaškom jeziku uvidjeli su kako se njihov materinji jezik može upotrebljavati za edukaciju i nastavu, dok su se kroz izložbu ‘Tragovima romske kulture – zaslužni među nama’ upoznali s istaknutim osobama iz romske povijesti. Također, uvidjeli su mogućnosti koje nude knjižnica i čitaonica s literaturom vezanom uz romsku povijest i kulturu, rekao je Toni Marušić profesor povijesti i nastavnog predmeta Jezik i kultura romske nacionalne manjine koji je uz vjeroučitelja Martina Meštrića i pomagačice u nastavi Sandre Horvat bio voditelj osnovnoškolaca u posjetu Zagrebu. Po završetku radionice Marušić se osvrnuo i na reakciju svojih učenika dajući podršku sličnim inicijativama. Same radionice su dobro osmišljene i primjerene, a posebnost je svakako što su neke bile na romskom, odnosno bajaškom jeziku. Neobično mi je bilo vidjeti kako učenici reagiraju na poznate sadržaje koje su usvojili tijekom nastave kroz predmet ‘Romski jezik i kultura’. Mnoge je to u početku zbunilo, ali su dobro reagirali. Ovo je prvi takav oblik suradnje škole i Saveza, a sve je bilo besprijekorno organizirano. Nadam se da će  i u budućnosti doći do ovakvih susreta i edukacija.

Nedovoljno razumijevanje hrvatskog jezika problem je s kojim se susreću učenici u međimurskim školama pri upisu u prvi razred, a onda i u prvim godinama školovanja. Znatniji napredak generaciji koja sada pohađa treći razred u OŠ Vladimira Nazora iz Pribislavca, a koja je sa svojom učiteljicom Majom Okreša došla u posjet SRRH “KALI SARA” onemogućila je pandemija koronavirusa, koja je trajala tijekom prve dvije godine njihovog  obrazovanja.  Učiteljica sam trećeg razreda, a s njima sam od prvog razreda. Djeca redovito polaze nastavu i većih problema nema, no onaj ključni problem je nerazumijevanje hrvatskog jezika. U doba pandemije djeca ne samo da nisu mogla dolaziti u školu, već i nije bilo romskog pomagača koji je od velike koristi u prvom razredu. Jedan čisto romski razred bez pomagača teško može savladati  jezik, bez obzira što ta djeca polaze predškolu, i dalje imaju problem nerazumijevanja hrvatskog jezika. Rezultati bi bili vidljiviji da svaki razred ima romskog pomagača, pa makar i samo na obrazovnim predmetima. Tako smo uz dozvolu ravnatelja dijelili romskog pomagača i to se pokazalo od velike koristi. To je ono što nam treba, naglasila je Okreša i dodala: Djeca nemaju priliku nakon škole pričati hrvatski jezik. Naša škola potiče uključivanje roditelja kroz radionice, a tu je i rad Centra za socijalnu skrb. Zaista se puno radi na tome i sve je više onih koje su zainteresirani za školovanje svoje djece. S njom su se složile i učiteljice Ivana Mihalić i Snježana Vuković, čiji su učenici, također trećaši, sudjelovali u edukacijskom programu.

U programu je sudjelovala i OŠ Podturen s četrdesetak učenika koje je vodila razrednica Natalija Sklepić u pratnji romskog pomagača Kreše Baloga. O potencijalu i benefitima edukativne radionice za učenike romske i drugih nacionalnosti Sklepić je rekla: Ovo je za romske učenike posebno važno jer se imaju priliku maknuti iz romskog naselja. Također, puno je zanimljivije kada imaju priliku napustiti svoje učionice i učiti kroz iskustvo, doživljaj i igru. Gradivo lakše savladavaju kada su izloženi samoj situaciji, a kada su u učionici, prisiljeni smo u velikoj mjeri predavati im teorijsko znanje. Na ovaj način oni mogu vidjeti, opipati i doživjeti, a to je model učenja koji ima dugoročni efekt, odnosno, oni će na taj način neko gradivo trajno upamtiti. Primjerice, informirali smo ih o postojanju Saveza Roma u Republici Hrvatskoj “KALI SARA”, pa iako su upamtili naziv udruge, tek sada kada su ga posjetili, taj će im podatak biti povezan s njihovim iskustvom kojeg su stekli, rekla je Sklepić.

Profesor Hrvatskog jezika i knjižvenosti i profesor povijesti iz OŠ Žitnjak doveli su svoje učenike petog i šestog razreda koji su po povratku u školu, inspirirani onim što su naučili i doživjeli, odlučili pripremiti izložbu na čije otvorenje će pozvati i SRRH “KALI SARA” koji će se s veseljem odazvati pozivu. U nadolazećim tjednima, REKC će posjetiti učenici OŠ Orehovica, OŠ Dr. Ivana Novaka Macinec, OŠ „Šećerana“ te Područnih škola iz Torjanaca, a najavila su se i OŠ Mala Subotica i OŠ Podsused.

Borbenost i zajedništvo, prijateljstvo i razigranost, i veseli dječji smijeh obilježili su prve mjesece ove 2023. godine u Romskom edukacijsko-kulturnom centru. Na pitanje što je najvažnije u životu, a koje je djeci uz riječi pozdrava i dobrodošlice, postavila Suzana Krčmar, predsjednica SRRH “KALI SARA”, odgovorili su: Obitelj, ljubav, sreća i znanje. To su vrijednosti koje svi prepoznajemo i zaslužujemo imati ih i njegovati u svom životu. Ovaj edukativni program zamišljen je upravo s ciljem njihova razvoja od najranije dobi, a za njegovu realizaciju u SRRH “KALI SARA“ još jednom zahvaljuju Ministarstvu znanosti i obrazovanja koje ga je podržalo.

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime