Venecijanski bijenale 2022 – “Otmica iz Seraglia” i “Romkinje: Performativne startegije otpora”

0
24
Foto: facebook/ERIAC

Tijekom 127 godina duge povijesti Biennala tek se po četvrti put romska umjetnost predstavlja svojim vlastitim djelima. Izložba koju je ERIAC naručio za 59. međunarodnu umjetničku izložbu Venecijanskog bijenala koji je započeo 23. travnja 2022. godine, predstavlja projekat umjetnika Eugena Raportorua pod nazivom Otmica iz Seraglia. Ova samostalna izložba predstavljena u suradnji sa skupinom romskih umjetnika i intelektualaca koji izložbu prate performansima, akcijama, feminističkim i znanstvenim intervencijama, predstavlja novu prekretnicu u europskoj povijesti umjetnosti i postignuće europskog romskog kulturnog pokreta.

Nakon prve romske izložbe na Bijenalu u Veneciji održanoj 2007. godine, sljedeće su se zaredale 2011. i potom 2019. godine. Potonja, pod nazivom FUTUROMA, čiji je kustos bio Daniela Baker, obuhvatila je radove četrnaest romskih umjetnika i umjetnica iz osam zemalja, među kojima je bila i Selma Selman iz susjedne Bosne i Hercegovine.

Na ovogodišnjem otvorenju su umjetnici i umjetnici i njihovi prijatelji šetali u pobjedničkom maršu s Mahala Rai bendom od venecijanskog Giardinija, gdje Malgorzata Mirga-Tas izlaže u poljskom paviljonu kao prva romska umjetnica predstavljena u nacionalnom paviljonu u povijesti Bienala, do Palače Loredan ka svečanom otvorenju romske izložbe Otmica iz Seraglia, umjetnika Eugena Raportoru i kustosice Ilina Schileru.

Kako je Raportoru izjavio, u svojoj izložbi, Otmici iz Seraglija, rekreirao je prostor svog djetinjstva, kao idealizirani prostor – ne onoga što je bilo, nego onoga što je sam želio da bude. Tako motiv zidnog tepiha, kao središnjeg vizualnog elementa domova mnogih romskih obitelji, predstavlja ljubavnu priču i otmicu. Usredotočujući se povećalom na stalnu mistifikaciju, egzotiku, feminizaciju, seksualizaciju i kriminalizaciju romskog tijela u zapadnom društvu, Otmica poziva na kritičko ispitivanje veza između moći i realizma, nasilja i slikovitog. Otmica je u ovom kontekstu temeljno nabijena patrijarhalnim projekcijama na žensko (i Drugo) tijelo, navode iz ERIAC-a, a izložba je praćena serijom intervencija, akcija i performansa pod nazivom Romkinje: Performativne startegije otpora.

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime