Nakon skoro dva desetljeća pauze, Tram 11 je u ljeto 2020. godine najavio novi album izbacivši pjesmu ‘Jebo sliku svoju’, u kojoj kritiziraju površnost društvenih mreža. Njihova kritika društvenih mreža oplela je primarno po površnim ženama, butrama koje se naslikavaju po top destinacijama sa ostalim droljama. Već je ta pjesma dala naslutiti da dugoočekivani album neće donijeti ništa revolucionarno u pogledu obrade teme ženske egzistencije na ovom planetu, ali to i nije za čuditi se u kontekstu većeg dijela hip-hop produkcije. Dapače, vrlo je dosljedno.
Pa ipak, kad je novi album ‘Jedan i jedan’ napokon ugledao svjetlo dana, dosta neočekivano pomračenje dogodilo se na različitim frontama, ne samo feminističkoj. Tram 11 je, izgleda, napravio album kao da se vodio mjerilima hit-mejkinga za današnju desnicu. Tvrdeći da razgolićuju političku scenu oštricom beskompromisne istine, servirali su nam porciju status quo otrovnih laži i obmana kojima se opetovano služi upravo ta politička scena koju navodno razotkrivaju, od Jasenovca kao mita do mržnje prema Srbima i LGBTIQ zajednici.
O problemima s njihovim muzičko-mrzilačkim uradkom već su naveliko i naširoko, a i dobro i precizno, pisali kolege i kolegice iz drugih medija. Neki su muzički kritičari iz mainstream medija isprva nahvalili album uz minimalnu ogradu da je možda malo politički nekorektan, ali stvar je pravim imenom nazvao Jerko Bakotin napisavši u tekstu za Novosti; bila ruralnog ili urbanog kroja, nosili je bogataški manipulatori ili zakinuti, kako im se tepa, “dečki” s asfalta, crna je košulja uvijek iste boje.
Suočeni s velikim pritiskom javnosti i u (reklo bi se primarno) želji da saniraju PR štetu, iz izdavačke kuće Menart odlučili su povući album iz prodaje, te ga naknadno maknuti i sa streaming servisa. General Woo u jednoj je stvari u pravu, a to je komentar koji je dao nakon ovog Menartovog poteza. Potez se dogodio ne njihovom željom, ne bi izdali album da im nije okej. Morali su popustiti pritisku, mi ne znamo detalje, kazao je Woo gostujući ovih dana u podcastu Večernjeg lista. Tramovci su najavili da će osnovati vlastitu diskografsku kuću i krenuti dalje, kao i da rade na tome da se album čim prije vrati u prodaju, te planiraju nove spotove i singlove. Pohvalili su se da ljudi traže album na sve strane.
Pokušavajući objasniti stihove Svi ste tu zbog novca kao mit iz Jasenovca, balaševići nema vam države ni na igrici, pušite kuracc za ćirilicu na Ilici, bipolarni bipsići, Woo je u podcastu VL-a rekao da je sve u metafori. Općenito što je tamo bilo, što se događalo, brojke, ljudi. Iskopaj, istraži. Povijest je non stop revizija. Našlo se svašta u arhivama, dodao je, i razotkrio tako da zapravo ništa nije u metafori, nego je sve u negaciji zločina.
Woo je istaknuo i kako su Tram 11 samo domoljubi i kako se ne svrstavaju ni u ljevicu ni u desnicu, što je posebno intrigantna izjava s obzirom na to da je duo ovih dana zajedao i javnosti se hvalio druženjima s Velimirom Bujancem i Zlatkom Hasanbegovićem. I zaista, možda i jesu samo domoljubi, jer što je u Hrvatskoj mjerilo domoljublja, nego koliko jako i dosljedno mrziš druge i drugačije.
Nije slučajno da je General Woo u razgovoru za Slobodnu Dalmaciju kritiku medija i nepovoljne reakcije na album pripisao Pupovčevoj plaćenoj kampanji protiv slobode govora. Udario je tako po dobroj staroj manjinskoj meti, omotavši se pritom u plašt junaka novog doba, navodno cenzuriranog po matrici naporne globalne političke korektnosti. Jedan i jedan, u slučaju Tram 11, zaista nije dva.
Objavu ovog teksta podržala je Agencija za elektroničke medije