Memorijalna vizualna intervencija ”Beyond, Beyond” u spomen žrtvama fašizma ubijenima na Dotrščini

0
82
Foto: Phralipen

Međunarodni dan mira 21. rujna proglasila je Generalna skupština Ujedinjenih naroda 1981. godine, a posvećen je jačanju ideala mira među svim narodima svijeta. Ovim je povodom u spomen-parku i šumi na Dotrščini postavljena memorijalna intervencija Vizualnog muzeja Dotrščina autora Dritona Selmanija pod nazivom Beyond, Beyond.

Driton Selmani  prvi je strani umjetnik čiji je rad predstavljen u spomen-parku Dotrščina. On živi u Prištini gdje radi kao predavač na Likovnoj akademiji. Magistrirao je na Sveučilištu za umjetnost Bournemouth (The Arts University Bournemouth) u Engleskoj. Izlagao je na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u međunarodnim institucijama i galerijskim prostorima primjerice, u Centru suvremene umjetnosti – Stanica u Prištini, Ludwig Muzeju suvremene umjetnosti u Budimpešti, umjetničkoj galeriji Kunstraum Niederösterreich u Beču, u Kući suvremene umjetnosti u São Paulu i Nacionalnoj umjetničkoj galeriji u Tirani.

Na tri školske ploče Selmani je ispisao poruke na engleskom jeziku Everything you believe was once true (Sve u što vjerujete nekada je bilo istina), Past arhives nare the new found lands (Prošli zapisi su novopronađene zemlje) i All this pain for an unpredicted pain (Sva bol za jednu nepredviđenu bol) nastojeći ih što više stopiti s dotrščinskom šumom koja je i sama dio svjedočanstva o tamo počinjenim zločinima. Stabla su tijekom masovnih pogubljenja od strane ustaškog režima za vrijeme Drugog svjetskog rata bila posječena pa je njihova današnja starost jednaka odmaku vremena od počinjenja tamošnjih zločina.  Stoga je Selmani bio duboko pod dojmom sjećanja i svjedočanstava sačuvanih u svakom deblu. Želio sam uravnotežiti prirodu parka sa svojim radom, koji je već sam po sebi instalacija, tako da i povijest sječe stabala kao i prisutnost rada među stablima  budu u miru, objasnio je Selmani svoju memorijalnu intervenciju.

Svoj rad umjetnik nadalje opisuje kao poetično i univerzalno čitanje šume i mjesta, a koje u jednakoj mjeri propituje i prošlost i budućnost. Postavljanje tri školske ploče u dubinu šume simbolično znači da će nam povijesni, ali i budući događaji biti vodič za očuvanje sjećanja kroz neizbrisive poruke i pouke. Iskorištene školske ploče već su pune priča koje se brišu nakon svake lekcije koju učenici nauče u školi, no postoje neke lekcije, odnosno vrijednosti, koje se uče i ne mogu se izbrisati, ističe Selmani. Svoj je rad nastojao prilagoditi i samom Natječaju za memorijalne intervencije koji je ove godine predlagao usredotočenost na uznemirujući prizor velikog sjećanja koji ostavlja stvari na putu da se projiciraju u sadašnjost. Zadatak je bio pogledati IZVAN, na engleskom Beyond, pojedinačinih priča i IZVAN normativa ljudskog ludila koje se dogodilo na tom istom mjestu.

Također, novina ovogodišnjeg natječaja bilo je stavljanje i same dotrščinske šume u fokus, a kojom je umjetnik bio šokiran i zaintrigiran. Istaknuo je kako i sama stabla kriju povijest kao i bol uključenu u samu ljepotu šume, a što je nastojao prenijeti i svojom vizualnom intervencijom.

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime