Velik broj Roma živi u Španjolskoj od čega polovica u Andaluziji, a ostatak u Kataloniji, Valenciji i Madridu, u kojem je smještena udruga pod nazivom Asociacion Nacional Presencia Gitana. Razgovarala sam sa Fabiánom Sánchezom, novoizabranim predsjednikom udruge koja je osnovana još 1972. godine. Sánchez, koji je Rom s majčine strane, dolazi iz Andaluzije, pokrajine u Španjolskoj u kojoj su Romi, uz Španjolce, Arape i Židove utisnuli pečat na tom dijelu Pirinejskog poluotoka.
Romi su sudjelovali u izgradnji tih gradova, nisu se doselili naknadno i nisu se susreli sa segregacijom kao Romi u nekim drugim dijelovima Španjolske. Samim time, španjolski Romi dijele i čine dio španjolske kulture, ali svjesni svoje povijesti i vlastitog identiteta.
Udruga od 1986. godine redovito surađuje s Vijećem Europe i s ostalim tijelima Europske Unije, a članica je Europske mreže protiv rasizma (ENAR), Europskog romskog instituta za umjetnost i kulturu (ERIAC) kao i španjolskog Državnog vijeća Roma. Iako su aktivni kroz različite programe, Sánchez navodi interkulturalnu školu Can Ta Chimutri (u prijevodu: Sunce i mjesec) najznačajnijim projektom udruge. Škola, koja okuplja više od stotinu djece, u dobi od šest mjeseci do šest godina, sastavni je dio udruge od 1985. godine. Osnovana na ideji raznolikosti, odbijanjem da postane romski edukacijski geto, škola djeluje pod sloganom „suživot od kolijevke“ u kojoj borave djeca iz dvadesetak zemalja svijeta, od sjeverne Amerike do Afrike.
Škola je u rujnu ove godine obilježila trideset i četiri godine rada pružajući edukacijsko, socijalno i kulturno iskustvo ponajprije marginaliziranoj i socijalno isključenoj djeci. Riječ je o programu bez presedana u povijesti španjolske pedagogije, sa znanstvenim, pedagoškim i socijalno inovativnim pristupom kao potrebom izazvanom većim brojem migrantske djece, ali i izazovima koje donosi društveni pluralizam i političke transformacije koje se događaju u Europi, navodi Sánchez.
Ovakvim projektom pokazujemo društvu, ali i španjolskoj vladi, ono što bi ona (vlada) trebala činiti. Mi imamo odličan primjer boravka za predškolsku djecu koji bi se mogao preslikati i na ostatak Španjolske. Nama nije cilj otvoriti iste škole u cijeloj Španjolskoj, to je zadaća vlasti.
Da je škola pokazala rezultat i da je prepoznata u zajednici pokazuje činjenica da je izabrana od strane Vijeća Europe, u okviru Pestalozzi programa, kao primjer dobre prakse, ali i to da škola trenutno ima preko tristo zahtjeva za upis djece u svoj program.
Zaprimamo mnogo aplikacija od strane roditelja ne-Roma koji žele kvalitetno obrazovanje za svoju djecu. Uz pomoć madridskih vlasti roditeljima se omogućuje određeno subvencioniranje, ovisno o visini prihoda, jer nam to pomaže u pokrivanju troškova škole.
U interkulturalnoj školi, koja sprovodi program na načelima Montesori kurikuluma, zaposleno je osamnaestero osoba, od kojih je nekolicina Roma. Škola je otvorena tijekom tjedna u vrijeme radnih sati roditelja, a nakon toga djeluje kao produženi boravak djeci od šest do dvanaest godina kojoj se pomaže u obavljanju zadaće i pripremi za ispite.
Voljeli bismo da imamo više zaposlenih Roma, ali to nije lako, jer je riječ o manjku visoko obrazovanog kadra. Još uvijek postoji jaz između kvalifikacija i obrazovanja španjolskih Roma i ostatka stanovništva. Postoji i ogromna razina takozvanog ispadanja učenika iz osnovnoškolskog obrazovanja i ranog napuštanja škole koje je povezano sa socioekonomskom i sociokulturološkom situacijom u obitelji pa javne vlasti trebaju posebno pripaziti na nedostatak kontinuiteta u obrazovanju. Jedva pet posto romskih učenika završi srednjoškolsko obrazovanje, a prema podacima Agencije EU-a za temeljna prava sedamdeset i sedam posto španjolskih Roma u dobi od 16 i 24 godine nema ni posao ni završenu školu. Također, ako odrasli nisu završili svoje obrazovanje i nemaju osnovne vještine koje bi im pomogle pri zapošljavanju, oni nisu u stanju učinkovito se uključiti u društvo. U konačnici, oko sedamdeset posto odraslih Roma u Španjolskoj danas je nepismeno, zaključuje Sánchez.