Čudovišta na putu – dugovječnost kastinskog nasilja u Indiji

Foto: pixabay.com

Okreni se u kojem god hoćeš smjeru, kasta je čudovište koje ti staje na put, stoji u knjizi Anihilacija kaste. Knjiga (zapravo zapisani govor) B.R. Ambedkara napisana je prije 83 godine, ali je u mnogočemu i dalje relevantna za Indiju danas.

Ambedkar (1891-1956) je bio jedan od dalita, nedodirljivih, kaste koja je na dnu društvene ljestvice, čiji su pripadnici uvijek morali raditi najteže poslove i ostajali zatočeni u krugu neimaštine i nemogućnosti napredovanja u životu. Ambedkar je bio prvi nedodirljivi koji se uspio visoko obrazovati, ali je unatoč tome često ponižavan zbog svog kastinskog statusa. Teško je mogao pronaći posao, a dok je radio kao predavač znalo se događati da nitko od profesora nije htio ručati s njim.

Anihilaciju kaste pripremio je kao govor za sastanak koji je grupa reformista Jat-Pat Todak Mandal organizirala 1936. godine u Lahoreu. Na tom je sastanku Ambedkar trebao govoriti o problemima kastinskog sustava, ali su organizatori povukli poziv za njegovo sudjelovanje nakon što su pročitali govor koji je pripremio. Nakon toga je Ambedkar sam tiskao i objavio svojoj govor kao knjigu – prvih 1,500 primjeraka brzo je izazvalo pravu malu revoluciju u indijskom društvu.

Knjizi bi se trebalo vraćati i danas, kad stižu vijesti kako je u prvih šest mjeseci ove godine u Indiji zabilježen 181 zločin iz mržnje, a u čak 121 od tih slučajeva mete su bili upravo Daliti. Trideset i sedam žrtava je umrlo, a u najmanje 30 slučajeva žrtve su silovane ili seksualno zlostavljane.

U izvještaju Amnesty Internationala za duži period, od rujna 2015. do lipnja ove godine, navodi  se da je zabilježeno ukupno 902 slučaja zločina iz mržnje, a u 619 slučajeva žrtve su Daliti. Muslimani, kršćani i oni različitih seksualnih orijentacija također su bili među metama.

U svim incidentima žrtve su bile prisiljene ili reći ‘Vande Mataram’ (Slava majci Indiji) ili ‘Jai Šri Ram’ [Hail Ram, hinduistički bog] ili ‘Jai Hanuman’ [Hail Hanuman, hinduistički bog] ili ‘Pakistan Murdabad’ [dolje s Pakistanom]… U pet takvih incidenata žrtve su linčovane do smrti, ističe se u izvještaju.

Indijski premijer Narendra Modi obećao je zaštititi manjine, ali teško da se ozbiljno mogu shvatiti njegove riječi ako uzmemo u obzir da su čelnici njegove vlastite stranke, Bharatiya Janata (BJP), ohrabrivali one koji su uključeni u zločine. Većina tih zločina počinjena je u državama kojima vlada BJP, poput Uttar Pradesha, Gujarata i Haryana. Prema izvještaju Amnesty Internationala, upravo je u Uttar Pradeshu zabilježen najveći broj zločina iz mržnje u zemlji.

Do kojih razmjera idu zločini, potvrđuje prošlogodišnji slučaj s juga zemlje, u Salemu u regiji Tamil Nadu, gdje je pripadnik više kaste odrubio glavu 13-godišnjoj djevojčici iz niže kaste. Zločin je počinio nakon što mu je djevojčica odbila pružiti seksualne usluge.

Tu dolazimo i do posebnog problema, a to je da zločini nad ženama koje pripadaju nižim kastama velikim dijelom ostaju neregistrirani. Intersekcionalnim pristupom takve bi se zločine trebalo prijavljivati i kao nasilje nad ženama i kao nasilje nad nižim kastama.

I dalje opstaje i devadasi običaj, kojim mlade djevojke u južnoj Indiji bivaju “posvećene” seoskim hramovima i nakon toga prisiljene na prostituciju i prisilni seksualni rad, unatoč zakonima koji to zabranjuju. Djevojke uključene u ritual uglavnom su dalitkinje, siromašne, nemaju vlastitu imovinu, i žive u područjima s čestim sušama.

Njihove živote mrvi predodređena putanja ekonomske neimaštine kroz kastnu poziciju, ali i patrijarhat, i kapitalističko iscrpljivanje “trećesvjetskih” granica, i migracije i klimatske promjene… Okreni se u kojem god smjeru hoćeš, čudovišta su tu.

Stavovi izraženi u ovom tekstu su autorovi i ne odražavaju nužno uredničku politiku Phralipena.

Objavu ovog teksta podržala je Agencija za elektroničke medije

Komentiraj

Unesite svoj komentar
Unesite svoje ime